[elof] Back on track

Hej!

Jag kan glädja er med att bloggen inte är död! Den har bara varit lite vilade 🙂

Jag kan också glädja er med att jag kommer lysa med min närvaro på Alcon och testa järnet ur ett antal lekar! Jag har bestämt mig för 2 av de 3 lekar jag ska spela och hoppas att den sista leken blir Survivals om någon vill låna en sån till mig 🙂

Survival ja… efterblivet kort. Jag har ventilerat en del åsikter på Svenskamagic men för er som inte följt med där kan jag meddela att den nu har blivit public enemy nr 1. Leken är såvitt jag sett och mött enormt stabil. Jag tittade på UG Survival i finalen emot GerryTs Ooze-Survival från SCG 5k Boston (Finns här) och en runda 2 Survival (den blev Wispmare-ad men han hade en till), FoW i motståndarens Survival och han hade dessutom en Intuition på handen. Ganska bra va?

Jag hade oturen att 0-2 droppa på BSK. Ingen rolig historia, jag spelade följande lek som jag testat ett tag:
4 Tarmogoyf
3 Vendilion Clique
3 Trinket Mage
3 Grim Lavamancer
2 Life from the Loam
2 Spell Pierce
3 Spell Snare
4 Force of Will
3 Ponder
3 Jace, the Mind Sculptor
4 Brainstorm
3 Lighting Bolt
1 Enginereed Explosives
1 Pithing Needle
1 Sensei’s Divining Top
1 Basilisk Collar

länder bestående av Mishror och Wastelands samt fetch.

Något sådant, jag kom inte ihåg den exakta listan och de var de korten jag testade med innan eventet. Jag tyckte inte riktigt att jag hade testat leken nog och så här i retrospekt så gick den ganska mycket 50/50. Jag hoppades att matchupen emot Survival skulle vara rätt okej, möjligen att GW versionen skulle bli lite svår.

En snabb rapport var det ja, jag börjar med att möta just GW survival. Det blir en tight första duell där en mull gör att jag hamnar lite efter. En tidig Knight of the Reliquary gör livet ännu värre då den håller hemma mina goyfar. I duell 2 så mullar jag till 5 men min motståndare får svårt med manan och kan bara lägga Hierarcher. Det gör hans gubbar enormt stora men jag har dubbla goyfar som sen får stanna hemma på grund av Knight. Jag har en Clique som slår i luften och har nog lite tur som lyckas squeeza ut en seger genom en Lightning Bolt när han har Vengevine, Goyf och Jitte i spel. Duell 3 har jag goyf, 2 länder, 2 fowar med blåa kort. Han börjar med land go, jag lägger ponder eller brainstorm och ser en goyf till och planerar att försöka racea. Det kommer en Survival som jag fowar, lägger goyf. Han lägger plog i sin tur och jag fowar. I min nästa tur lägger jag goyf och i hans tur så lägger han plog och plog. Japp, där rök den planen, trippel plogengiven med Survival är svårslagen. Efter det kommer ett gäng gubbar och kör över mig.

Match 2 så möter jag UBr faeries. Jag har 3 länder på min starthand och börjar med fetch go, min motståndare lägger fetch go och jag får känslan av att han har en stifle på handen. Jag lägger ett dual och får smaka wasteland. Jag lägger ett dual till och får smaka wasteland. Jag lägger en Academy Ruin och får smaka wasteland. Jag inväntar länder några turer men drar inga, när jag till slut måste fetcha så kommer Stifle (han hade den sen början). Inget mer land kommer och jag blir överkörd av små feer. I duell två är jag rätt säker på att jag lyckas spela bort det men har glömt hur. Tilt drop och ny lek!

Sådär kan det gå ibland. Sen dess så har jag mellat en del med pefkendotts, Truck och aNJo så nya häftiga grejer är på gång 🙂

Men, nu tänkte jag fråga er, vad vill ni helst läsa om nästa gång?

Maila på!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till [elof] Back on track

  1. ember skriver:

    Det ska sägas att féleken var väldigt snäll mot mig i båda våra dueller, jag drog helt sinnes i båda.

    Ang. listan: spelar du med några cyclingländer eller liknande, eller använder du Loam för att bara plocka upp fetch?

  2. Davorac skriver:

    Det är inget fel på Survival. Det är bara att alla amerikaner är så förtjusta i sina kissiga djurlekar (typ, zoo) och inte kan hantera den. Äntligen har de börjat fatta galloppen och börjar spela combo, som är Survivals baneman.

    Angående leken:
    Har du testat svart i stället för rött? Confidant över lavamancer, som inte är speciellt bra i dagens meta, och ghastly demise över bolt.

  3. Slanfan skriver:

    Ser att du använder WordPress, har du installerat MTG Helper? Den är grymt användbar om du vill länka kort direkt till Gatherer.
    Kan även lägga in leklistor, kortlänkar, kortbilder m.m. direkt när du publicerar.
    Funkar lite som kodningen på SVM. Blir sjukt snygg. Se http://thedahlrothcube.netne.net/?p=726 för exempel 😉

Lämna en kommentar