[elof] 2010 i retrospekt

Hej!

Bäst nytt år på er!

Jag tänkte här försöka summera mitt 2010 med de turneringar jag spelat, vad jag spelat och hur det gick. Jag gör det ganska basic för mig och ger inga leklistor (främst för att de är ouppdaterade eller egentligen för att jag inte orkar/hinner) eller exakta datum.

Januari 2010:
GP Trial till Madrid i Stockholm.
Lek: UR Faeries

Jag minns att dagen börjar bra med att jag varit ute alldeles för sent dagen innan, tittar på klockan och ser att hon är 07:14, bussen går 08:00 och det är en halvtimmes promenad. Fine tänker jag och undrar var mina byxor är. Panikpackar och springer till bussen. Nyktrar nog halvt till nånstans längs med vägen. Väl i Stockholm så väljer jag att opta in Grim Lavamancer i leken av flera skäl, det primära är att merfolks har vuxit sig starkt och när jag själv spelade merfolks så var Grim Lavamancer det värsta man kunde möta. Att den sen var go med Ninja of the Deep Hours var bara en bonus. I själva turneringen så möter jag först merfolks (Grim Lavamancer VAR faktiskt bra), ytterligare någon lek och sen zoo. Spelar bort ett mittparti på grund av att jag missar att jag såg att han hade Volcanic Fallout. Minns inte om det var denna turneringen som jag dubbeldrawar in i top 8 eller om det var en annan, i vilket fall vill jag minnas att jag vinner över goblins i semin och får scoop i finalen. Nice! 3 byes inför GP Madrid.

Placering: 1a.

Februari:
GP Madrid
Lek: UR Faeries

Listan var nog ganska lik den i Stockholm. Nackdelen var att den inte gick så bra i speltestningen innan och jag missbedömde helt var spanjakerna spelade. Runda 4 möter jag Goblins och förlorar en tight duell, tappar bort min Misty Rainforest och livet känns hårt. Möter en annan spanjak som spelar Imperial Recruiter med Painters Servant. I första får jag smaka 1 off Sharpshooter och Magus Måne håller mina länder borta. I andra får jag Cloud of Faeries + Jitte runda 2 som går hela vägen. Här är jag nöjd med mig själv eftersom jag än så länge inte lagt någon röd spell eller Volcanic Island (jag höll en sådan i match 2 på handen bara för att undvika att visa att jag är röd) vilket gör att när min motståndare lägger Magus Måne så kan jag fortfarande äga honom med röda spells. Vinner parti 3 ganska lätt vill jag minnas. Möter sedan goblins i runda 5 och förlorar återigen konstiga partier. Bland annat har jag 4 Mishra’s Factory och 1 Mutavault när han har 3 Rishadan Port… :S Möter sedan Zoo som jag enkelt vinner över, vartefter en ryss som var riktigt trevlig men utan någon egentlig chans. 6-2 inför sista matchen emot dredge. Minns jag rätt vinner jag med 2-1 efter att han självfizzlat nån match. Jag gillar inte möta dredge oavsett hur bra matchupen är, just eftersom de känns så jäkla random… 7-2 och dag 2 var locked.

Dag 2 så vinner jag först över en fransman med UR Dreadstill/Painters utan större problem. Sen våldtar jag en grek som spelar Zoo, i sista duellen så håller han 1 land och Grim Lavamancer. Jag Submergar den två gånger innan jag kontrar den och livet är bra. I nästa runda avgörs turneringen för min del då jag möter NO-Bant (Countertop Bant med Natural Order) och vi får varsitt parti. I sista så ser det bra ut då jag fått resolva 2 Standstill men tyvärr dragit 5 länder och en Fow. Han vinner väldigt förvånat och jag kan inte mycket göra. Får sedan lite av turen tillbaka emot en finländare som spelar en ultraaggresiv AnT med 4 Ad Nasueam och 4 Pact of Negation i main. Han kör över mig i första och i andra går han av på 17 liv. Drar Ad Nasueam, Tendrils, Cabal Ritual, Dark Ritual och en Ad Nasueam till. Sweet. Han behövde nog en spell till om jag minns rätt för det var nån Chrome Mox eller dylikt i pilen. I sista så början han med land go och jag lägger land go, han lägger fetch go, jag Brainstormar i EOT, han svarar med att lägga Mystical Tutor. Jag ger han tummen upp men han bestämmer för att fetcha varpå jag Dazear. Han dör ett antal turer sedan eftersom han inte lägger något. Jag frågar efter partiet vad som hände och han visar mig handen med trippel Pact of Negation… hade han låtit bli att fetcha, hade han fetchat innan Mystical så hade han med största sannolikhet vunnit partiet. Tyvärr blir lyckan kortvarig då jag springer in i Baseruption eller 4cc Countertop. Han vinner första trots att jag har 2 Ninja of the Deep Hours på att Rhox War Monk är riktigt efterbliven. Andra partiet minns jag inte. Matchen efter kör jag över någon så hårt att jag inte ens minns vad han spelade, mina lifestats är typ 19 och 18 när matchen är slut…? Möter sedan Dredge där han stallar en hel del och det står vid ett tillfälle 1-1 och vi säger: ”bäst boardposition i duell 3 vinner?” När det går till time och sista extra rundan med en judge närvarande så anfaller jag med 2 Ninja of the Deep Hours, har en Relic of Progenitus i spel samt en Tormod’s Crpyt samt visar min hand med kontringar och dylikt och frågar om han vill scoopa. Trevlig belgare som han var så scoopar han faktiskt. Riktigt bra. Tyvärr är mitt huvud mos och jag får möta ytterligare en dredge i sista. Han är en trevlig fransman så inget ont om honom, men min hjärna är inte riktigt med och jag förlorar två tighta sista dueller efter att ha vunnit första. Standings kommer upp och jag är inte direkt nöjd med mitt resultat med tydligen hade jag bäst tie breakers av alla med 12-5 så jag hamnar 59 och vinner en pro point samt 200 dollar. Visst ska man inte vara besviken på ett sånt resultat men hade jag övat mer så tror jag att leken sett annorlunda ut (hade jag tex hittat den vita versionen hade jag kanske till och med top 8at!) men samtidigt är 59 av 2227 personer ganska bra. Att vi sedan går ut i Madrid och hittar OS-finalen mellan Kanada och USA och jag får se Sidney Crosby avgöra är riktigt kul!
Placering: 59

Mars-Juni:
Gothcon
Lek: UGR faeries
UW Faeries hade nog kommit har jag för mig men jag hade inte fixat korten. URg failade hårt efter att jag vunnit första matchen så sprang jag in i dubbel Reanimate som gav en vacker 1-0 till 1-2a. Jag vinner sen en men förlorar nästa och 2-3 droppar.
Placering: 30?

Dag 2 på gothcon byter jag till den ack så vackra UW faeries. Leken smiskar det mesta men jag förlorar nån match, antagligen emot Belcher? Men vinner sen resten och drawar sista för att gå 5-1-1 och få byes eller snarare kvala till SM i Legacy.
Placering: 2 eller 3

Lincon:
Här skördar återigen UW framgångar. Jag minns att jag förlorar emot pelle som har UR faeries på grund av att han drar 5 manlands som min hand absolut inte kan hantera, alla andra gubbar vore hur lungt som helst. Innan eller efter dess hade jag mött vad jag tror var lite av en budget (dock inte så mycket) av 3-4 cc kontroll. Jag tyckte det var kul eftersom jag i nått parti är helt utlåst och de flesta skulle antagligen scoopa. Men han har inget tryck, jag har manlands och Clique kvar i leken. Vid ett läge är han riktigt utappad och vi har en ordentlig stack men han drar ett kort med top och FoWar (han har Counterbalance i spel) och jag svarar direkt med att Spell Piercea varpå han ger mig tummen upp innan han kommer på att han har Counterbalance med en top överst. Riktigt nära att det tricket (jag visste om att Pierce antagligen skulle bli kontrad men när stacken är så stor och motståndaren bara poundar på händer det att man missar triviala saker och samtidigt var min Pierce verkligen HEEELT död) fungerade och jag tror till och med att jag vinner det partiet på en Clique. I vilket fall så vann jag matchen. Möter pefken runda 5 och vi ligger då båda 3-1 och 4-1-1 lär troligen gå in så vi bestämmer oss för att drawa och dricka bärs. Jag tar två och blir lite för full (vi dricker oftast bärs i varje paus och kids: don’t do this. Men för min del har det varit ganska bra eftersom jag oftast spelar mer avslappnat och kan ta det lugnt. Det har hänt att det blivit för mycket och då har jag oftast förlorat så prova inte det här om det verkligen inte har dokumenterad positiv effekt. Plus att alkohol är skadligt osv) inför duell 6. Jag möter Reanimate och försöker spela bort parti ett ett par gånger. Bland annat har jag väntat med att lägga 3 länder jag har på handen när vi är i stallmode och lyckas sen få mitt Svärd av Eld och Is dubbel dazeat. Klantigt värre. Jag lyckas i alla fall vinna. Varför? Jo, eftersom jag hade ju optat leken ordentligt emot Reanimate som då var en riktigt jobbig lek. I duell två har jag något av nötterna och hur mycket jag än försöker spela bort det så går det verkligen inte när leken inte vill. 4-1-1 innebär top 8 som nummer 8 och jag får möta Mick som jag mötte på gothcon. Han whinar öppet om att han verkligen inte vill möta mig, tar hellre vem som helst annars och så vidare och redan nu vet jag att jag har vunnit. Jag lutar mig tillbaka och vinner första trots att jag nog egentligen inte riktigt borde men mest för att han tiltar på att möta mig. I andra är det lugna puckar och jag väntar på att möta nån i semi. Det visar sig att Moonlite vinner combo mirrorn över pefken och jag får möta belcher. Första mullar jag bort trots att jag hade en hand som var FoW och spells men inga länder. Jag står fast vid att det här är en mulligan, handen gör ju inget. Andra är jag på väg att vinna när han gör en riktig, men tyvärr legal, fuling. Vi känner varandra och vid något läge har jag riktigt bra kontroll över läget, 4 kort på handen, Canonist i spel och en nål eller Meddling Mage om jag minns rätt. Så mycket krävs från honom och så frågar han: ”Visa mig en kontring så scoopar jag”. Jag gillar verkligen inte frågan och tycker inte att sånt egentligen borde vara legalt. Visar jag en kontring behöver han inte alls scoopa men samtidigt om jag inte visar en kontring så betyder det antagligen att jag inte har någon. Om vi förutsätter att han talar sanning så finns det inget plusvärde för mig att inte visa en kontring om jag har en och om han inte talar sanning så händer ingenting. Han har en situation där han kan tjäna på det men inte förlora något. Jag vinner den och även nästa duell vilket kändes skönt efter den kommentaren. Jag förstår om han inte menade så med kommentaren men det sätter ju mig i en hård position. Samtidigt tycker jag det känns helt fel att bara blått ignorera min motståndare helt och hållet, för då kan jag lika gärna spela via mws/Modo. Splitt i finalen.
Placering: 1

Dag 2 så har jag absolut ingen motivation och lånar ant, fizzlar som en gud och går 1-2 drop. Pefken som lånade min lek går till final emot ferm som också spelar UW fae. Bra lek det där.
Placering: 30?

P9 turnering 1 i GBG:
Den första så bygger jag ihop UR fae då jag inte hade korten till UW. Vinner första emot Bant Countertop trots att det ser hur mörkt ut som helst och han har 30+ liv efter Rhox War Monk. I andra matchen möter jag ANT som jag vinner emot, möter sedan Bant igen och vinner även den på grund av att han fizzlar en del. Vinner sen ”mirrorn” men måste spela match 5 och vinner även den emot Timecode på grund av de random Stifle jag valde att testa. Draw in i top 8 och här gör jag ett misstag i att dricka en ”Monster”? eller dylikt och blir alldeles för hög. Får dessutom möta Kenny the master som också har Bant Countertop. Första vinner jag då jag stabbar hans mana. Andra vinner han på grund av att jag håller en 1 lands hand av någon oförklarlig anledning (eller tja, monster-drycken spelade nog stor roll). I sista får vi en ordentlig match och det är länge riktigt jämt, Kenny lyckas dock dra längsta strået, främst för att jag inte hittar en FoW på 4-5 kort när jag hade behövt det. Nåväl, jag anser att det var mittpartiet som failade det hela.
Placering: 5

P9 turnering i GBG 2:
Minns inte alla duellerna och några kan vara samma som ovan. Men jag krossar fram till en 3-0, får näsblod, lyckas vinna 4an med om jag minns rätt och dubbeldraw in i top 8. Här utspelar sig sen en episk duell. Jag möter 666killer666 som spelar NO Bant också. I första mullar jag till 4 men har väl en ”okej” hand men har trots det ingen chans. I nästa så mullar jag till 3 och nu är tilten nära. Minns jag rätt har jag Mutavault, Stoneforge Mystic och Pithing Needle. Av någon oförklarlig anledning så stannar han på mana med, han har ingen grön men lyckas fixa CT-lås och kontra min nål, ploga min Stoneforge, Mutavault och ytterligare 2 killar på de översta 20 korten. Jag hittar en Elspeth och sneakar in en Brainstorm i EOT för att hitta landet som ska ta mig förbi Daze men det gör jag såklart inte och Elspeth resolvar inte heller. Matchen blir ganska löjlig, för varje gång det känns som jag kommer in i matchen så finns det något som gör att jag hamnar efter. Det är en ordentligt lång kamp om precis allting. I slutet lyckas det till slut se bra ut för mig igen, jag har lite flyers och nått manland. Då kommer helt plötsligt Natural Order! Fan, behöll han dom? Gaad. Nu har jag 2 outs om jag minns rätt, Clique och Elspeth för flying om jag minns rätt. Brainstormar i hans EOT och hittar Clique men hans CB (jag hade lyckats ta bort toppen på något vänster) visar en Rhox War Monk som inte heller får resolva för att jag ska kunna vinna. Jag slår in, Cliquar honom i draw phase, han blankar en 3a, tar bort hans Monk och kan i turen efter slå in för exactiese. NICE! Roligare blir det, för det är time i rundan och av någon anledning har man timeade rundor. Vi brädar och det är life totals som avgör så min bräda är 6 fetch, 4 Force of Will och 2 Elspeth samt 3 equipments. Yay. Vi blandar, han mullar men jag håller för jag har en tundra och man har så mycket mindre länder i leken i och med fetchen. Han håller sina sex och det värsta som kan hända är om han har Tropical + Noble för då kan jag i princip inte vinna, jag måste ha gubbe för chump block och han ska inte ha Swords to Plowshares i Noble. Han lägger Tundra Top och jag lägger bara land go, han toppar, lägger land, drar kort och lägger top om jag minns rätt. I min tur så Brainstormar jag eftersom jag vill maxierma outsen för ett land till min Cloud of Faeries och genom att göra det i min tur så får jag mer outs. Eller så kanske jag drog den, minns inte. Hittar land + Mother of Runes i alla fall. Han tappar upp och lägger Tarmogoyf och jag kan då lägga Daze för att säkra vinsten. Hade jag inte haft Dazen hade han antagligen vunnit för han hade Plog på sin hand. Gaaaalen match. Sen passar jag på att vinna semin emot min runda 3 motståndare eftersom UW Fae är bättre än UR fae i de flesta fallen. Splittar en Time Walk med aNJo och är nöjd med livet.
Placering: 1

Juni:
SM
Spelar åter igen UW men har tappat lite förtroendet för leken. Gjort lite ändringar också men det känns sådär. Har 2 byes och i runda 3 möter jag lands… leken har nog uppskattningsvis 30-70 och jag förlorar 2 i rad. Möter sedan en belcher som jag lyckas vinna emot följt av en ”mirror” där jag möter UR. Han vinner en på en jitte eftersom jag spelar bort det när jag inte tänker på Clique. Vinner de andra två dock vilket kändes lite bättre. Sedan vill jag minnas att jag vinner över Robin som spelar någon konstig ihopplock med Gideon, Baneslayer och andra mäktiga spells. Första vinner jag på lite dudes när han snubblar på mana, i andra får jag leka med Jace för första gången och det brukar ju vara bra. Topp 8 men får i kvarten möta lands igen och jag förlorar första, tiltar bort andra och är lite bitter över att få möta sämsta matchupen samtidigt som inte leken kändes 100 %. Surt surt surt för jag ville verkligen vinna SM.
Placering: 7?

Skandinavian Master:
Topp 8 i svenska och danska sm spelar ut en 16 pers turnering om vem som ska bli Skandinavian Master. Jag spelar återigen UW men har optat om brädan en del utifrån vad jag räknar med att möta, bland annat är det nu 3 Burreton Forge Tender då jag hört att danskarna spelar både dredge och goblins. I första matchen möter jag alver som jag vinner duell 1 på att jittea ihjäl gubbarna. I duell två så missbedömer jag brädet när jag kontrar två tidiga Ärkedruider och han lägger sen Glimpse och går loss. I sista vinner jag återigen på jitte då den är ganska bra emot hans små gubbar.

Runda 2 så möter jag en dansk som spelar Reanimate. I första så håller jag av någon anledning en ganska dålig hand men den lyckas gå hela vägen på grund av att jag drar som en gud och kan racea Ink-well då skiten inte gör någonting i matchupen. I andra har jag nötterna och han fizzlar på animeringsspell. Han whinear en del och jag funderar på att visa honom Karakas som jag har suttit med på handen hela tiden sen starten men väljer att inte göra det utifall att vi möts i topp 8. Runda 3 möter jag ytterligare en dansk som spelar Rock. Vinner duell 1 på jitte men i duell 2 och duell 3 så lägger han Natural Order tidigt och jag kan inget göra. I en var jag först tvungen att kontra en Knight of the Reliquary vilket också hade ägt mig. Surt surt men kan drawa emot en dansk i sista eftersom det är 4 rundor och 2-2 borde vara nog för att gå in så 2-1-1 bör vara helt safe.
En kul detalj i topp 8 är att det spelas i bäst av 5. Jag tycker det är roligt men just denna dag är det lite olyckligt då jag ska köra hem mitt i natten och upp och jobba dagen efter. Jag vinner duell ett emot SM mästaren Dan men i duell 2 så kontrar han tillbaka. Vinner duell 3 har jag för mig och först då kommer jag på hur jag ska bräda ordentligt och därför är duell 4 inte lika svår. Eller om det gick till 5 dueller, jag minns inte mer än att han kunde vunnit någon duell som han inte gjorde samt att jag fick trixa med Karakas och Vendilion Clique. Spelade riktigt bra vill jag minnas. I semin skulle jag möta dansken som jag förlorade emot men hans tåg går hem så han måste droppa. Synd säger jag, funderar på att ge han något plåster på såren men skiter i det, han är ju trots allt dansk. Och i finalen möter jag ytterligare en dansk med goblins. Första är jämnare än man kan tro när han mullar till 4 men trots dubbel pyrokinesis så tar han aldrig tillbaka övertaget. Duell 2 är nog den matchen jag minns bäst, för här tar trötthet och tilt ut varandra. Jag spelar fel oerhört många gånger. Som tur är är min motståndare inte den vassaste kniven i skåpet och gör en del attacker som slutar med att jag dödar 3 gubbar och tar 2 i skada tex. I vilket fall så får jag tidigt aktiva Mother of Runes samt 2 Burreton Forge-Tender. Så när Jitten kommer borde det vara slut men jag glömmer att equippa om och han lägger goblin på goblin. I topdeckmode drar jag en Daze som jag tycker mig vara iskall, han lägger i sin tur Ringleader som typ bara hittar en Ringleader och sen lägger han en till urtappad och jag missar att kontra! TILT! Okej, men bara han inte flippar som en gud då: Ringleader, Siegegang + Lackey typ… TILT!!! I vilket fall, på något magiskt sätt så lyckas jag vinna det här partiet. Det kräver enormt mycket skill trots allt och vid något läge funderar jag på hur jag ska blocka i vad som känns som 10 min. Ber om ursäkt till judge och alla men de verkar ha överseende. Blockar vad jag tror är rätt och får offra en Burreton för att jag har spelat så pass fel, men han blir av med mycket av sitt lag och även hans Siege-Gang som han av någon anledning tyckte var en bra idé att anfalla med. I vilket fall så vinner jag den och inser att det kommer bli svårt för honom att vinna 3 raka och mycket riktigt tar jag duell 3 rätt fort med Burretons och skit. Gött! Att få vinna Skandinavian Masters och få en riktigt fin staty för besväret är nog det som känns bäst 2010, även om själva turneringen inte gav så mycket motstånd. Den kommer föralltid att finnas kvar i mitt hem någonstans och det är jag väldigt stolt över.
Placering: 1

Juli-December:
GP Göteborg:
Lek: UW igen.
Jag har tiltat en hel del innan och har on top of att inte vara tillräckligt förberedd också hamnat i en rejäl depression. Jag spelar inte bra eller inte alls under dessa och det är något jag arbetar hårt med att inte behöva bli drabbad av igen. Hade jag varit smart hade jag sett till att fått mat vid något tillfälle men det struntade jag helt i och det gjorde att jag fick åtminstone en onödig förlust. Turneringen slutar 3-2-1 där drawn var emot goblins och förlusterna emot merfolks (jag vet! Det ska ju vara en bra matchup!) och emot en Team America vars pilot var riktigt dålig men leken väljer att bara ge mig skräp vid varje drawstep. Jag antar att variansen till slut hann ikapp mig?

Stockholm:
Lek: Jacestill
Minns inte så mycket från den här turneringen mer än att jag vinner emot CounterTop, Goblins och förlorar emot Merfolks. Lyckas ta mig till topp 8, kanske för att jag hade en bye i första? Väl i kvarten så minns jag att jag spelar bort det och är sjukt irriterad på mig själv, men jag kände att jag trots allt lärde mig en läxa från det här. En förlust är inte hela livet och i det här fallet har jag bara mig själv att skylla.
Placering: 5-8

BSK:
Lek: Ugr junk
Depressionen satt tyvärr kvar och jag vet inte ens vilken lek jag skulle spela. Försov mig alternativt sov ut på den första turneringen. Spelade sen sealed deck men jag har en tendens att vara för nervös för sånt eftersom jag inte direkt klarar av att göra fel så jag var rätt packad vilket underlättade en del. Gjorde ett misstag emot Bernard när jag låg 2-0 och valde sen promt att droppa. Av någon anledning. Legacyn gick sen 0-2 drop då jag först mötte GW Survival och sen förlorar jag emot UBr faeries. Well well, leken var nog inte bra nog heller to be fair.
Placering: 30?

Stockholm:
Lek: ANT
Ja, denna turneringen står i inlägget innan.
Placering: 1

Jag hann alltså bara med 4 turneringar på det sista halvåret… lite väl lite men det är väl vad det är. Jag hoppas att det blev hyfsat vettigt för jag hinner nämnligen inte skriva mer nu innan året tar slut, har ni frågor så fråga på, det är nog väldigt otydligt det här.

Bäst nytt år på er och tusen tack för allt stöd som jag fått genom bloggen! Massor med kärlek!

/
elof

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till [elof] 2010 i retrospekt

  1. GlueBall skriver:

    Verkar som du hade ett okay år trots allt. Tror du klarar av att placera dig ”in the money” på ett större event om du fortsätter att ligga i. Jag håller tummarna för för elof, som spöade mig i finalen på min första draft med flertalet Goblin Sparksmiths.

  2. ember skriver:

    Jag tycker att det är synd att ett sånt här seriöst inlägg inte har några kommentarer alls. Tack för att du tog dig tid att skriva ihop den här, det ser ut som om det tog ordentligt med tid, och jag gillar att du tar dig tid att diskutera olika lekval osv. snarare än att bara skriva matchreferat och slutplaceringar. Göttans!

Kommentera

