[elof] 9:1? I like those odds…

Hej!

Jag hoppas julen varit bra och att ni har en god fortsättning! Jag tänkte leverera den här julklappen i efterskott: En turneringsrapport från Stockholm 18/12!

Japp, jag har äntligen själv fått bruka magi för första gången på mycket länge. Turneringen var heller inget speciellt vilket gjorde den ännu roligare att spela eftersom jag inte kände någon press på mig (men självklart vill man ju alltid vinna :)).

Lekvalet:
Jag har ett antal lekar att välja mellan som jag ganska enkelt skulle kunna bygga ihop, men av dessa var det endast 2 som jag tyckte var rimliga. Leken att slå i metat var ju Survival och den var så bra att hade jag haft möjligheten hade jag spelat den. De två andra valen föll på Dreadstill (Stifle+Phyrexian Dreadnought ”combo”) eller AnT. Då jag införskaffat korten till AnT så bestämde jag mig för att den måste vara kul att få spela, och dessutom fanns ju en chans att Lion’s Eye Diamond skulle bli bannad.

Det roliga i kråksången är att jag inte kan spela leken eftersom jag inte haft nån längre period av playtesting och to be fair så har den mesta playtestingen egentligen handlat om guldfiskning 🙂 Men i vilket fall, här är leken jag spelade:

4 Lotus Petal
2 Chrome Mox
4 Lion’s Eye Diamond

4 Cabal Ritual
4 Dark Ritual
4 Infernal Tutor
4 Duress
3 Thoughtseize

4 Brainstorm
4 Ponder
4 Preordain

2 Ad Naseuam
1 Ill-Gotten Gains
1 Tendril’s of Agony

2 Underground Sea
2 Island
1 Swamp
4 Polluted Delta
4 Misty Rainforest
2 Verdant Catacombs

Brädan:
3 Xantid Swarm
1 Tropical Island
3 Dark Confidant
2 Extirpate
1 Sadistic Sacrement
3 Chain of Vapor
2 Deathmark

Kan i ärlighetens namn säga att brädan var rätt random eftersom jag inte själv visste vad jag ville ha där, men jag antar att den var rätt okej för ändamålet.

Turneringen:
25 pers hade hittat till Stockholm denna snöiga dag och skulle spela för lite duals. Nu vill jag varna för att referaten inte kommer vara lika intressanta som med andra lekar då combo har lite av en tendens att kunna sammanfatta partier som: ”rykte honom, gick av, vann.” Men jag ska försöka göra mitt bästa för att få det intressant 🙂

Runda 1 vs okänd spelare.

Första matchen brukar alltid vara det som ger en info om vilken typ av dag det kommer vara. Kommer leken samarbeta eller inte? Kommer jag dra Ill-Gotten, Tendrils och 2 Ad på ALLA givar? Kommer jag få mulla till 0? Spännande.

Min starthand är on the draw: Led (Lion’s Eye Diamond), Infernal Tutor, Ad Nasueam, Dark Ritual, Cabal Ritual, Land, Land. Keep!

Min motståndare lägger Thoughtseize och tänker efter och tar en Infernal Tutor. Det är rätt fine, är inte säker på att det är helt rätt då vilket mana axx som helst leder till en Nasueam runda 1. Jag kan i teorin till och med lägga den i hans tur för att inte behöva discarda. Men men.

I min tur så rippar jag såklart en Infernal Tutor. Japp, it’s that kind of a day. Land go.

Han lägger en Seize till och tar Infernal men dör sen på Ad Nasueam in i madness.

1-0

Brädar in Dark Confidants för 2 Chrome Mox och 1 Ad Nasueam. Det jag behöver för att vinna emot discard är kortekonomi och korten ovan är inte kända för att fixa detta.

Duell 2 så mullar han till 4 och jag har väl lite av the nuts igen om jag minns rätt. Lägger en tidig bob som ger mig ett övertag som jag inte riktigt kan förlora. Är noga med att Preordaina/Pondra/Brainstorma kort med låg manakost överst utifall att det blir relevant senare och det kändes då som ett av de få sättet som jag faktiskt skulle kunna förlora. När jag vid ett tillfälle tänker gå av så går han in the tank och jag frågar honom: Extirpate? Han lägger sen Extirpate men det förändrade inte mycket, jag var noga med att inte lägga någon Tendrils i graven.

2-0, 1-0

I pausen (japp, vi hade paus efter runda 1, jag och pefken var hungriga och ingen protesterade) så gör jag semimisstaget att föräta mig på Sushi, magen blir sisådär efter det men Sushi är så simla gott!

Runda 2 möter jag nån av de konstiga stockholmarna som finns.

I första partiet så får jag mitt land stiflat trots att jag försökt spela runt det. Sen händer inte så mycket på några turer, jag är lite kort på relevant mana men han lägger inte mycket tryck utan endast en Trinket Mage efter en Phyrexian Dreadnought. I turen efter lägger han Illusionary Mask och nöten och har två kort i handen. Jag måste försöka gå av utan skydd och det verkar gå vägen. Min tutor resolvar med 6 mana i poolen. Jag funderar på vad han kan tänkas ha, jag kan ta Ad och förhoppningsvis vinna (låg på uppskattningsvis 14) men Iggy verkar ganska lugnt då jag efter att funderat ett tag kommit fram till att han inte lär ha någon Stifle för då borde han lagt nöten turen innan. Fegar och tar iggy och han diskar en FoW och ett land. Just ja, så kan man med göra… Eftersom han har en Spell Snare, Stifle och FoW i graven går det inte nu längre att vinna och jag spelade med stor sannolikhet bort det. yay! 🙂

0-1, 2-1 sammanlagt

Jag tar in Chain of Vapor men misstänker att inte Swarm kommer vara bra nog då den verkar slö emot hans eventuella tidiga nötter. Det är antagligen helt fel.

Duell 2 får han nötgiven med Pierce i min Duress, Mask runda två med dubbel nöt turen efter. Fow i mitt försök att gå av och 1-1 i matcher. Inte mycket mer man kan säga.

2-2, 1-1

Runda 3 möter jag UW fae.

I förta mullar jag och drar sen bara länder och 2 Chrome Moxar… yay…

0-1, 2-3

Brädar in 3 Dark Confidants för 2 Chrome Moxar och 1 Lotus Petal.

Duell 2 ser rätt okej ut men jag har sjuk tur när han lägger en MMage på Dark Ritual (hade han sagt tendrils hade det varit scoop, inga outs) men får sen tillbaka oturen genom att flippa EXTREMT dåligt med Ad när jag går av, har miljarder svart mana i poolen men hittar inte Tendrils eller Infernal till led. Lägger en bunt cantrips innan den blåa manan börjar ta slut. Lägger 2 Ponder överst efter en Brainstorm och får brainstorma igen efter det och svara med Led på blå mana. Lägger sen Ponder, Ponder utan att hitta något och får hoppas att jag kan shuffla hem det: Drar Infernal Tutor.

1-1, 3-3

Eftersom jag flippade en Dark Confidant så misstänker jag att han kan ta in Plogar igen så jag tar ut dessa för Deathmarks. Komiskt nog berättar han efter matchen att han tog ut Plogarna i sista duellen för att han ”glömde” dessa i mellanpartiet. Snice…

I sista har jag en nice hand med Thougthseize som tar hans Stutter, Deathmark till hans Mmage och sen manastallar han en hel del och lägger bara Brainstorm utan tryck. Efter lite ryck så kan jag oss. 2-1 med en hel del tur må jag säga!

2-1, 4-3

Runda 4 emot Osten med landstill
I första partiet så tror jag han spelar något annat och får mitt land Wasteat trots att jag borde letat basic. Manastallar ett antal turer men det gör inte så mycket för när min svarta mana kommer har han bara en bunt med dåliga kort på handen medan jag bara har svarta kort. Inf mana och fetch skada från honom gör att jag enkelt kan leta Tendrils direkt.

1-0, 5-3

In med Confidanter och nån Extirpate.

I andra så fizzlar jag en del av nån anledning och han lägger lite Decreesoldater samt Brainstorms varje gång jag vill kolla läget. Men får igenom en Ad och drar sämst igen men borde kunna vinna tycker jag, men hans hand var Stifle Stifle Counterspell, ett kort för mycket för min stora hand av mana 2 duresser och Infernal Tutor…

1-1, 5-4

I sista spelar jag återigen bort det då jag failar på att hitta ett swamp och fegar antagligen alldeles för mycket. Jag borde spelat mer aggressivt men sitter mest och inte gör någonting alls. Så jag förlorar på en Jace men tar det hela rätt okej, var ju mitt fel kombinerat med en del otur. Det är sånt man får räkna med när man inte kan spela en lek ordentligt.

1-2, 5-5

Runda 5 vs Eksem med Merfolks
Han lägger Island go vilket låter konstigt. Förklaringen kommer när jag lägger en Duress och ser 3x LoA, FoW, Merrow, tar FoW och vinner sen ganska lätt eftersom han inte drog en till.

1-0, 6-5

Nu tar jag äntligen in Myggorna för de känns bra.

Jag lägger en Preordain i första turen, i andra turen lägger jag Mygga följt av Preordain nummer 2. Eksem har å andra sidan lagt Cursecatcher, Silvergill Adept och anfallt med dessa samt en Mutavault i sin tur. Liven börjar minska lite sakta medan jag bara kan slå med Myggan och lägga en Preordain till. Dock har jag nu fått en bra set up och trots en Merrow Reejery från eksem så har jag liv kvar och kan i min tur slå med myggan och bygga en safe iggy loop och vinna partiet.

2-0, 7-5

Sådär, 3-2 och slutar 9. Rättvist 🙂 Tar nån öl, går på toa och blir av med all Sushi och ska titta på när pefken ska spela emot goblins. Dock verkar det som personen som slutade 8 (också på 3-2 men bättre tiebreakers eftersom han fick bye tur 1) verkar ha gått hem. Domarna gör lite försök i att fiska fram honom medan jag mest på skoj ropar: Passdown! Frågan sen om det blir passdown då det inte verkar rimligt att nummer 8 kommer komma tillbaka. Patrik ”Xior” ska kolla reglerna och försvinner. Domarna kommer sedan fram till att personen droppade innan och att det faktiskt är passdown. Sweet! 😀

Kvart vs Erik med dredge
Jag vet att han spelar dredge och han vinner tärningsslaget. Han lägger Putrid Imp go medan jag lägger en cantrip och lämnar över. Han dredgar men hittar inte mycket bra, får dock iväg en Cabal Therapy efter att hans Breakthrough också varit ganska kall. Cabalen missar då han gissar fel, jag untappar och vinner. Sweet.

1-0, 8-5

Brädan in Extirpate samt nån Chain of Vapor.

Hans hand är efter en mulligan Imp igen och lämnar över turen. Jag lägger land och när han discardar en Stinkweed Imp Extirpatear jag den. Han får dock dredgea lite då han lägger en Breakthrough men hittar inte mycket mer än ytterligare en Cabal Therapy. Den missar nu också och jag untappar och vinner igen tur 2. Rättvist? Knappast…

2-0, 9-5

Semi vs osten igen
Nu har vi till och med fått lite publik som jag dock inte tror kan spela magi. För det ser bra ut för osten (rent objektivt) men så helt plötsligt duressar jag honom och han är helt tom och jag visar en hand full med spells och kan gå efter tendrils direkt. Beskådarna verkar inte fattat nånting 🙂

1-0, 10-5

På tal om att fatta nånting så brädar jag nu korrekt med att ta ut min Polluted Delta för Tropical Island (eftersom det genom turnering förekommit inte mindre än 3 nålar på Delta varpå jag varje gång dragit en delta direkt efter! Gaaad), Chrome Mox för Swarms och nån petal samt Ad Nasueam för resten av Swarms och Extirpate.

I sista så stallar han vid ett läge på mana och jag har lite Duress effekter och ser att han är ganska tom. Jag kan efter att ha väntat ytterligare lite och byggt min hand gå av när han inte har någon relevant mana.

2-0, 11-5

Får sedan vänta länge på finalen innan vi kommer överrens om att splitta (främst på grund av att DL höll på att stänga och klockan var mycket) 4 Stifle, 4 Fire/Ice, ett Scrubland, en Tundra på viset att jag fick ett Scrubland och 3 Stifle samt 2 Fire/Ice. Min finalmotståndare spelade Aggro-Loam så jag tror matchupen var riktigt bra för min del.

Direkt efter skulle jag handla groggvirke för kvällen och går in på ica, hittar 2 paket Juice, 1 läsk av nått slag, 4 red bull och ska gå och betala. Kassörskan hälsar att det kostar 100kr. Jag går exakt? Och hon svarar jakande varpå jag blir överlycklig och hälsar att det gjorde min dag, hon ser mest förvånad ut. Jag har vid ett flertal tillfällen råkat ut för att saker kostar 100,50 när man bara har 100ingar. Så det här var ytterligare en seger. Plötsligt kände jag mig som Brad Nelson, this is how it’s like when you run good.

Så, på det stora hela så är jag väldigt nöjd då det verkligen var en sån där dag när man bara ”springer bra”. Det bästa med turneringen var att all press, allt det tunga som hänt under min höst, alla motgångar som jag har både inom magic och privat kändes ganska obetydliga. Förr eller senare så måste det ju vända och den här turneringen var min vändning. Nu ser jag fram emot ett fantastiskt nytt magicår!

Tack för allt ert stöd!

/
elof

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till [elof] 9:1? I like those odds…

  1. Jokemon skriver:

    Ja 2011 kommer bli spännande! Nu måste jag ju tecka nya lekar, samt försöka bryta Survival i Vintage. Sjukt spännande! 😀

  2. Marcus Olsson skriver:

    =D

  3. Bjarne "Psykopatmullvad" Christensen skriver:

    Nu har jag läst alltycket noga och jag är nöjd! En bra artikel, välbalanserad och med rätt innehåll. Grattis till vinsten.

Kommentera

