[elof] BSK, SoM, mycket nytt nu!

Hej!

Börjar dagens inlägg med att tacka alla trogna läsare! Jag vet att jag inte uppdaterar så ofta som jag borde men jag hoppas det kommer bli ändring på detta snart och det är av två anledningar:

1: BSK:s schema är släppt!

Det legacyrelevanta är:
Fredagen: Mixturnering i vintage och legacy.
Mycket ploj i det här tror jag men det verkar riktigt kul också. Jag hoppas många kan vara med (mig själv inklusive för jag kommer i nuläget inte få ledigt denna dagen) för det verkar vara ett intressant event. Intressant hur top 8 ska utspelas. Förslag? Jag kan tänka mig allt från en oldschool draft, 93-94 eller varför inte ”den som börjar väljer format”?

Lördag:
Legacy på morgonen!

Söndag:
Legacy med kval till Skånska mästerskapet!

Så, trippla legacy-turneringar? Orly? Låter riktigt bra det här. Jag hoppas att legacy-communityn tar tillfället i akt och ser till att det blir ett riktigt lyckat event! Hoppas att många kommer så att föreningen Svenskamagic kommer att fortsätta anordna eternalkonvent som BSK!

2: SoM är släppt!

Japp, SoM är nu släppt och det finns ett helt set att gå igenom. Jag ska ta en noggrann koll och posta top 5 legacyrelevanta kort. Vilka tycker ni ska vara med? 🙂

Sådär, nu har jag något att sträva efter, jag kommer i den närmsta tiden arbeta med att hitta en lek att spela till BSK. Någon som vill speltesta med mig?

Slutligen så ber jag om ursäkt för att jag fattat mig så kort ikväll, jag har föräldrarna på besök och kommer få mer tid på söndag att gå igenom SoM och legacylekar, ses igen då!

/
elof

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till [elof] BSK, SoM, mycket nytt nu!

  1. Jokemon skriver:

    Detta ser ut att kunna bli hur kul som helst!

  2. om nom nom.

    Varför inte köra Fallen Empire/Homelands draft som top 8 format?

    3 Booster FE, 3 Booster Homelands (det är väl bara 8 bilder i ett sådant booster?)

  3. Jonas "Eksem" Stattin skriver:

    Mixturneringen låter sådär tycker jag, gillar inte tanken på att byta lek mitt i. Nice med full prox dock, det är ju det hippaste just nu 😉

    Annars är det kul med så mycket eternal, jag ska verkligen försöka se till att ta mig dit. Jag hade väldigt roligt förra året.

  4. tgd skriver:

    Kommer passa på att åka dit på fredag troligtvis. Mixturnering, och prox..
    Lördag & söndag verkar göttigt med massor av legacy. Tidig start på lördagen ger mer sömn till på söndag!
    SoM verkar vara ett riktigt kiss-set för legacy. Inget sticker ut så som bomber brukar göra. Vågar säga detta är det sämsta settet efter prophecy för legacy.. kanske inte så illa men det är dåligt.

  5. mg skriver:

    Jag kan backa att detta känns som ett tråkigt set för legacy. Inte jättemycket att hurra för direkt. Men here goes:

    1. Necrotic Ooze. Jag techar för fullt. Kommer kanske kunna vara lite av en surprise tier2-3 som kan t8 på då den inte ligger i metat. Den är ju ändå win med en buried alive. Konstigare saker har hänt.

    2. Mox Opal. Väldigt relevant nu när Grim Monolith är legal också. Med nya knaswinkort som ståldraken och wurmcoil engine, och ev med random proliferate kan kanske stax titta fram i legacy igen.

    3. Tunnel Ingus. Bränner fetch någorlunda knackigt, men känns högst playable mot Eternal Garden, lands och lite annat. Kan säker se spel i brädor, och kan vara bra nog för md om metat flyttar sig tillbaka till kobe loam tiden.

    4. Sword of Body and Mind. Sämre än de andra, men de andra är ju väldigt playable.

    5. Glimmerpost. Man kan nu köra 12-post och det finns eldrazis utöver random slavers. Spell Burst blev rätt go där. Kanske playable?

    Vill också ha en random rant på hur koth är nötter men ingen spelar rött, Elspeth är nya nevinyrral’s disk och att venser inte gör någonting 😉

    • ember skriver:

      Necrotic Ooze (även om det finns andra combos som säkert kan göra liknande saker som Ooze kan göra, oändligt med mana etc.) kan förvisso se spel, men jag tror inte på någon av de andra.

      Mox Opal hindras av det faktum att den är Legendary, och snabb mana är sällan Stax problem, snarare är det en brist på bra kortmotorer och att leken är ganska random och mullar ofta.

      Tunnel Ignus är Ankh of Mishra fast på en pinne som därmed går att ploga/bränna. Ankh ser inte heller spel.

      Sword of Body and Mind är överlägset det sämsta svärdet hittills. Det är ok mot Merfolk (dock sämre än Sword of Fire and Ice) och att få en Vargbjörn varje runda är najs, men den andra abilityn hjälper snarare motståndaren än något annat och om gubben den sitter på inte har 0 eller 1 i power från början så spelar det ingen roll, för han dör innan man mullar ner honom. Att därtill milla ner bra kort åt Reanimator, Loam, Lands, Ichorid, Vengevine Madness m.m. eller för den delen, bara pumpa Knight of the Reliquary/Terravore mot Zoo eller New Horizons är illa nog. Protection U/G hjälper inte mot någon form av vanlig removal, och det är bara mot Goyf som Pro: G är ens lite relevant. Kisskort, bort med det.

      Glimmerpost har jag inget att säga om.

  6. ettkontoett skriver:

    Leonin Arbiter är ju helt klart ett myskort, jag prövar den i både WW, UW och UG.

  7. mg skriver:

    @ember: Håller med dig i princip allt du säger. Satsar mest på att få igång en konversation 😉 Dock tror jag att ingus kan vara bättre än ank i många fall, men sannolikt inte bra nog. Lands och garden spelar ju inte mycket gubbremoval med än maze och någon barbarian ring ändå.

    @ettkontoett: Jag har svårt att se hur den är bättre än Suppression Field. Den är inte ospelbar, men det känns som att den stabbar en själv rätt hårt i många fall, inte ger våldsamt starkt lås, och är lättdödad. I ww, säkert, men frågan är ju om ww kan bli playable (och med den är det svårt att spela ranger of eos).

  8. ettkontoett skriver:

    Den är bättre än Suppression Field just för att det är ett djur som kan equipas med jitte sen har man ju MoR som skydd också. Om motståndaren måste offra removal på honom har han färre svar för goyf, serra och andra riktiga beaters.

    Den variant jag testat som gått bäst är Wg, alltså en lätt splash för goyf, krosan, pridemage.

  9. Anthrox skriver:

    Om jag får se en mg-techad Necrotic Ooze-lek i en legacy top8 kommer jag bli lycklig.

  10. Maeths skriver:

    Undrar lite över Venser, men mest i standard/extended, om jag nu får flika in det på ett hörn: ÄR han verkligen så himla kass? Tycker någonstans att +2 för att blinka Titaner, Wall of Omens eller Sea Gate Oracle, flytta o-ringar/Journeys m.m. kan vara lite ball. Det är väl just det att man alltid behöver ett annat kort för att det ska funka, men det finns ju ändå några alternativ, eller? Är det ändå kiss?

  11. 414448 skriver:

    Trevligt!

    Saknar verkligen en kortlänkande funktion, din skogsvessla. I övrigt oändligt läsvärt.

Kommentera

